2008. április 2., szerda

2008 április 1. kedd

Legutóbbi hírek: Goodbye Horváth Ágnes, imádtam a hajad! Goodbye koalíció!

Reggeli: gabonapehely (“gyümölcs-és-rost”), piritóssal, gyümölcslé, tea

Reggel / délelôtt:
08:00 Sarah elindult melóba; Jill, a húgom felkelt, harmasban reggeliztunk
09:00 Lois és Jill átment gyalog a mamához, én pedig maradtam itthon, Mike látogatására készültem.
10:00 Mike érkezett, és magyarul tanultunk. Mike hozott egy könyvet, amit a nailsworthi könyvtártól kölcsönzött. A könyv Matisse, a francia mûvész életét ábrázolja, gyerekeknek szól, így nagyon egyszerû a nyelvezete. Mike magyarra lefordította a szöveget. Aztán én arról a Londonba való kiruccanásról beszéltem, amit tettem a lányommal, Sarah-val múlt csütörtökön: betértünk a Royal Academy galériába, megnéztünk egy különleges kiállítást – a kiállítás címe: orosz és francia festmények 1870-1925. A kiállításon több, mint 120 festmény látható. A múvészek franciák és oroszok, akik 1870 és 1925 között festettek. Pl. Van Góch, Renoir, Cézanne, Gauguin, Matisse, Kandinsky, Tatlin és Malevich.
Négy fô téma van a kiállításon:
(1) Az elsô téma az orosz realisták, akik az orosz tájra, a korabeli társadalmi kérdésekre és az orosz történelemre koncentráltak (pl. Ilya Repin, Ivan Kramsky, Isaak Levitan, Valentin Serov és Mikhail Nesterov.) Ezek mellett a realista festmények mellett a francia Barbizon-iskolából való francia múvészek képei is láthatók a kiállításon, pl Jean-François Millet mûvei.
(2) A második téma a nagy orosz gyûjtôk: pl Shchukin és Morozov. Ezek a férfiak moszkvai textil-kereskedôk voltak, és ebben a korszakban a legnagyobb orosz gyûjtôk is lettek. Gyakran utaztak Párizsba és sok híres impresszionista és posztimpresszionista képet vásároltak, pl Monet, Renoir, Cézanne, van Góch, Gauguin, Matisse és Picasso mûveit. Shchukin Matisse legnagyobb pártfogója lett. Shchukin kérte Matisse-tól, hogy a híres “A tánc” címû képet festesse, és azt a mûvet a nagy lépcsôn felakasztotta a moszkvai kastélyában. “A Tánc” a londoni kiállítás fénypontja, sôt ez a mû Sarah legkedvencebb képe a gyermekkora óta is. Sarah nagyon örült, hogy végre láthassa ezt a festményt: igazán óriási és csodálatos kép
(3) A harmadik téma Sergei Diaghilev, a Ballet Russe rendezôje, aki nagyon fontos szerepet játszott, mert bevezette Oroszországba a francia mûvészetet és ugyanakkor Franciaországba az orosz mûvészetet
(4) A negyedik téma a modernizmus, és a francia és az orosz múvészet közötti kapcsolat a korai húszadik század alatt. Kandinsky-t az orosz népmesék inspirálták, Chagall-t is, akinél a francia kubizmus befolyása is erôs volt.

11:30 Mike távozott. Lois és én elmentünk kocsival a mamához, felvettük Jill-t és a pályaudvarra vittük. Ma délután visszamegy vonattal Cambridge-be
12:15 hazaértünk. Lois szorgoskodott a konyhában, készítette az ebédet, én pedig lenyírtam a ház elôtti füvet.

Ebéd: lazac paradicsommal, uborkával, salátával, ajókával, fehérbor

Délután:
14:00 felmentem a hálóba, lefeküdtem, szunyókáltam
14:30 Lois belebújt az ágyba, és elolvastunk még egy fejezetet a könyvünkbôl
15:30 felkeltünk. Lois leült a számítógépe elé, megnézte az emaileket, én lenyirtam a ház közvetlen mögötti füvet.
16:00 átmentünk gyalog a mamához, készítettünk neki egy csésze teát, csevegtünk vele és az öcsémmel, Steve-vel.
18:15 Sarah hazaért melóból

Vacsora: hamburger krumplival és karfiollal, fehérbor, utóételnek a kertünkben termesztett szilva tejsodóval.

Este:
20:00 kerestük mindenütt (a padláson is!!!) a digitális kamera/fényképezôgép USB-kábeljét, amit Sarah elhányott a minap, de nem találtuk meg. Egy kicsit franciaul tanultam, mert holnap a franciaóra lesz, tudniillik az U3A francia társalgási klub találkozója: jaj nekem!

Idôjárás: enyhe, többnyire napos

Nincsenek megjegyzések: