2009. február 23., hétfő

Szállás gondok a honfoglalás idején

Kép: Árpád: „Még jobban utálom, ha meg az is kiderül, hogy konkretán nincs hol aludni!”

Reggel 8-kor a mama telefonált, hogy nem jön el ma hozzánk ebédre, mert „rendkívül mozgalmas volt a tegnapi nap, ma pihenni kell”. Persze a való az, hogy nem volt rendkívül mozgalmas, csak az van, hogy már 89 éves a mama. Ahogy mi magunk öregszünk, rájövünk, hogy ha valamelyik nap több, mint kétféle tevékenységet tartalmaz, akkor számunkra is mozgalmasnak tűnik a nap. Ó jaj! És csak három éve vagyunk nyugdíjasok! (Egész pontosan mához egy hónapra lesz a harmadik évfordulónk)

Lois kocsival elment a templomba, én pedig kitakarítottam és kiporszívoztam a házat, időről időre belenéztem a konyhába, ezt-azt bekapcsoltam vagy kikapcsoltam, készítettem a mentás mártást stb. Ebéd: sült bárányhús, sült krumplival, karfiollal és a kertünkben termesztett kellbimbóval. Délután egykor Lois hazaért és kettesben ebédeltünk.

Délután 3-kor a Sarah beleugrott. Mindent elmondott a manchesteri kiruccanásáról: bulizott tegnap a volt egyetemi osztálytársnőivel. Úgy látszik, hogy a manchesteri pasik kénytelenek voltak a sötétben kuporogni otthon, miközben városszerte dorbézolt a Sarah és a többi csaj az utcákon és a klubbokban!

Öttől beszélgettem Ildikóval a Skype-on, a téma: az egyszerű múlt idő és a folyamatos múlt idő (az angol nyelven). Nekem nagyon érdekes volt: én kiöregedett „vadászkutya”-ként természetesen szakosodom a múlt időre, de még nekem is nehéz volt megmagyarázni az angol igék rossz viselkedését!

A „Budapestre Debrecenbe”, „postára bankba”, „Magyarországra Angliába” típusú kérdésekről is beszélgettünk. Az első (nem jól megalapozott) elméletem az volt, hogy a magyarok tudat alatt még vándornépnek vagy nomádnépnek tekintik magukat. A vándornépek sátrakban élnek, tehát „Magyarországon” (szóval egy rendkívül nagy táborhelyen) élnek a magyarok, a többi nép viszont épületekben él, tehát pl „Angliában élnek az angolok”.

A második elméletem az volt, hogy Debrecen, Esztergom, Sopron, Győr stb jórészt az ország északi részén fekszik. Lehet, hogy a honfoglalás idején hidegebb volt ezekben a városokban, így Árpád-ék eldöntötték, hogy pl Debrecen környékén nem fognak sátrakban élni, hanem inkább egy helyi hotelbe bejelentkeznek: lehet, hogy kiváló hotelt irányítani azt tudtak a bennszülöttek. De nem voltam biztos.

Ildikó azonban rövid idő alatt bebizonyította, hogy tarthatatlan, pocsék a két elméletem. Szóval, sajnos kidőlt az egész. Hát, vissza a rajztáblához…. {back to the drawing-board}.. De meg vagyok győzödve (meghozzá egyre mélyebben) arról, hogy sikerül majd egyszer előbb-utóbb kibognoznom ezt a rejtélyt! Csak álom, de nagyon szeretném az idei nyelvészeti Nobel-díjat kapni.

Nincsenek megjegyzések: