2009. február 1., vasárnap

Lenyúzott madárpár, elnyűtt házaspár!


Reggel 9-tól beszélgettem Ildikóval a Skype-on keresztül. Ildikó sokkal jobban van, és angolul beszéltünk. A téma: a debreceni egyetem angol irodalom kurzusának bevezetési előadásjegyzetek (szóval folytattuk a múlt vasárnapi beszélgetésünket. (Lásd alul)

Lois kőzben elment kocsival a templom, és én szorgoskodtam a konyhában, készítettem az ebédet: sült bárányhús sült krumplival, káposztával és karfiollal, gyümölcslé. Mindeközben lomtalanítottam és kiporszívoztam a házat.

Délután egykor Lois hazaért a templomból: hazafelé jövet felvette a mamát. Hármasban ebédeltünk. Az ebéd után letelepedtünk a nappaliban, teáztunk és csevegtünk.

Háromkor hazavittem a mamát, és nekiláttunk a fogolyokat lenyúzni a mosókonyhában: a fejet és a lábujjat levágni, a hasat meglékelni és kinyitni, a belsejét kivenni, megmosni stb: tollak, lábak, fejek, szárnyák szerteszét! Nem kellemes munka, de állhhatatosan kitartottunk, hogy ne hiába haljanak meg a madarak! Szerencse, hogy használhatjuk most már az új hozzáépített mosókonyhát és az új mosogatót, ha efféle kellemetlen munkát végzünk.

Este 6-kor szorgoskodtam a konyhában, készítettem az uzsonnát: szalámis- és uborkás szendvics paradicsommal és salátával. Lois közben berakta a mélyhűtőbe a két lenyúzott fogolyt. Hétkor a Sarah telefonált, hogy akart kéthárom éjszakát nálunk tölteni, mert havazni fog ezen a héten a meteorológia szerint. Fél 8-kor elmentem kocsival a Sarah lakásába és hazavittem. Sarah hajat most, mi pedig TOTÁL KIDŐLTÜNK....ZZZZZZZZ!!!!!!!

A ma reggeli Skype-hívás: először egy kicsit az angol irodalom tantárgy történelméről beszélgettünk. Tudajlonképpen ennek a tantárgynak nincs hosszú történelme az angolnyelvű országokban. Az irodalom első professzorát csak 1828-ban nevezték ki (Londonban).

Az irodalom tantárgyat eleve humanista tantárgyának tekintették, amely emberiségessé (szelídebbé, jobbá) tette és kifinomította a diákot. Az irodalom tantárgy szellemi hatásait hangysúlyozták. A tantárgynak nem csak humanista, hanem individualista oldala is van. A „Dead Poets Society” amerikai filmben Robin Williams olyan iskolatanárt alakított, aki szokásostól eltérő módszerek használatával segít a diákainak a saját egyéniségét és a saját vágyait és törekvéseit felfedezni, és, ahol kell, ellenállni a szülei igényeinek. Az irodalom tanulmányozásán keresztül még az a gyerek, aki magát jelentéktelennek tekintette, elkezdi azt hinni, hogy értékes lény.

Más témák: az oktatási helyzetben a tanárnak van „hatalma”, a diáknak nincs, mert diáknak a tanár segítségére és értelmezésére van szüksége. Tehát az irodalom tantárgy hatalmas szerszám, amit lehet használni azért, hogy elterjeszék valamelyik értékrendnak, nemezeti azonosságnak, nemi azonosságnak a fogalmát stb.

Az angol irodalom tantárgy tulajdonképpen a volt kolóniákban kezdődött el. A XIX. században az angoloknak küldetésük volt oktatni és civilizálni az afrikaiakat és az indiaiakat. Indiában az angolok kényszerítették angol irodalmat tanulni azokat az indiaiakat, akik akartak az indiai közszolgálatnál dolgozni. Bizonyos fokig ezt a politikát Angliában is követték, mert hasonló módon a munkásosztályt is akarták oktatni és „civilizálni”.

Végül az irodalmi kánon fogalmáról beszélgettünk. Ez a kánon alaposan kivizsgálja a több múlt századokban írt műveket és a legjobb, „legfontosabb” kőnyveket, verseket, színdarabokat kiválasztja, azaz azokat a műveket, amelyeket az fontos, hogy a fiatalok megismerik és tanulják. Persze ez a kánon csak felfogás kérdése, de van általános egyetértés az irodalmi berkekben a kánon legtöbb tagjai kapcsán.

Nincsenek megjegyzések: