2008. november 18., kedd

“Caeciliusz a kertben van” -grrrrrrr!!!!

Kép: Metella – hajlamos volt a szobában begubózni

Tegnap az U3A (harmadik kor egyeteme) által szervezett új latin tanfolyam elsô órájára mentem, de nagy csalódás volt. Elôre hirdették, hogy itt az alkalom arra, hogy felfrissíthessed a latin nyelvtudásodat (én a gimiskoromban latinul 5 évig tanultam). De akik jelentkeztünk (12-en voltunk), azok nagy része kezdô volt sajnos.

Néhány mintaszöveget felolvastunk a tankönvybôl.
Pl: a legkönnyebb: Caecilius est in horto. Caecilius in horto sedet. Servus est in atrio. Servus in atrio laborat. Metella est in atrio. Metella in atrio sedet…. Stb
(Caeciliusz a kertben van. Ül a kertben Caeciliusz. A rabszolga a szobában van. Dolgozik a szobában a rabszolga. Metella a szobában van. Ül a szobában Metella….). [mellesleg örültem annak, hogy a tanár szerint a tankönyv végén meghal a Vezúv kitörése alatt ez a galád család - hurrá!!!]

A második legkönnyebb: Tres servi in villa laborant. Haec villa est in Britannia. Servi diligente laborant, quod dominum expectant. Servi vitam suam deplorant.
Philus: Iterum pluit! Semper pluit! Nos solem numquam videmus, ego ad Italiam redire volo, ego solem videre volo….. stb

(Három rabszolga dolgozik. Ez a villa Britanniában van. A rabszolgák keményen dolgoznak, mert a gazdájukat várják. A rabszolgák keseregnek az életük miatt.
Philusz - Megint esik az esô. Mindig esik az esô. A napot soha nem látjuk. Italiába visszatérni akarok, a napot látni akarom….)

Az óra után én is keseregtem az életem miatt: én Cicero beszédeit, Ovídiusz verseit akartam olvasni, nem ezt a halandzsát! Grrrrrrr! Sajnos elfogytak a nyugtatóim!!!!

Nincsenek megjegyzések: